Назарова І.Г.

Застосування технології «Створення ситуації успіху» - шлях до формування сучасної особистості». 

___________________________________________________________________________________

АЛГОРИТМ СТОРЕННЯ СИТУАЦІЇ УСПІХУ:
Демократичне суспільство не тільки дозволяє освіті реалізувати свій гуманістичний потенціал, але й створює умови для його збагачення, висуваючи на перший план його розвиваючу, "людиноутворюючу” функцію. Така спрямованість освіти виявляється в відкритості самої освітньої структури відносно інших суспільних інститутів, у взаємодії учасників навчально-виховного процесу, свободи висловлювання та реалізації різноманітних точок зору, визнання прогресивними і провідними цілей особистісного розвитку дитини, створення ситуації успіху для тих, хто навчається.
Ситуація успіху дарує атмосферу приязні та взаємодопомоги, впевненості і захищеності. Учитель повиненн створити джерело внутрішніх сил дитини, джерело, яке дає енергію для подолання труднощів і формування бажання вчитися.
Використання ситуації успіху має сприяти підвищенню робочого тонусу, збільшенню продуктивності навчальної роботи, а також допомогти учням усвідомити себе повноцінною особистістю і, відповідно, забезпечити успіх у навчанні.
Основою педагогічної технології "Створення ситуації успіху” є особистісно-орієнтований підхід до процесу навчання і виховання.
Існують типи успіху. До них відносяться:
Неочікувана радість – це почуття задоволення від того,  що результати діяльності учня перевершили його очікування.  З педагогічної точки зору – це результат продуманої, підготовленої діяльності вчителя.
Спільна радість – полягає в тому, щоб учень досяг необхідної для себе реакції колективу. Вона  може бути підготовленою вчителем або спонтаною. Спільною радістю вважають тільки ті реакції колективу, які дають можливість дитині відчути  себе задоволеним, стимулюють її зусилля. Це, перш за все, має бути емоційний відгук оточуючих на успіх члена свого колективу.
Радість пізнання – це радість пізнання нового, хоча вона по своїй суті альтруїстична. Пізнання опирається на самоосвіту й самопізнання. Така радість не може вирости на пустому місці, народитися без серйозних причин. ЇЇ головна умова – спілкування.
Немає більш цінних мотивів для навчання, ніж інтелектуальні, в основі яких лежить проблема пізнавати світ, коли важливий не стільки результат, скільки процес пізнання. Радість навчального процесу та радість пізнання тісно пов’язані.
Створення пізнавального інтересу є предметом турботи вчителя, який формує радість пізнання.
Створення ситуації успіху має певний алгоритм:
1. Зняття страху. Допомогає перебороти невпевненість у власних силах.
("Люди вчаться на своїх помилках і  знаходять  інші шляхи вирішення проблем”).
2. Авансування успішного результату. Допомагає вчителю висловити тверду переконаніність у тому, що його учень обов’язково впорається з поставленим завданням. Це, в свою чергу, переконує дитину у своїх силах і можливостях.
( "У тебе обов’язково вийде”, "Я навіть не сумніваюсь у позитивному результаті”).
3. Прихований інструктаж дитини  про способи і форми здійснення діяльності. Допомагає дитині уникнути поразки. Досягається шляхом побажання. ("Можливо краще почати з ...”, "Виконуючи роботу, не забудьте про ...”).
4. Внесення мотиву. Показує дитині заради чого, кого здійснюється ця діяльність, кому буде добре після виконання. ("Без твоєї допомоги твоїм друзям не впоратись...”).
5. Персональна винятковість. Визначає важливість зусиль дитини в діяльності, що здійснюється або здійснюватиметься. ("Тільки ти міг би...”, "Тільки тобі і можу доручити...”)
6. Мобілізація активності або педагогічне виконання. Спонукає до виконання конкретних дій. ("Ми дуже хочемо розпочати роботу...”, "Так хочеться поскоріше побачити...”).
7. Висока оцінка деталі. Допомагає емоційно пережити  не результат в цілому, а якої її окремої деталі. ("Найбільше мені сподобалось у твоїй роботі...”, "Найбільше тобі вдалося...”).
_____________________________________________________________________________

Правила управління успіхом на уроці

  1. Якщо після уроку в учнів не залишилося питань, які хотілося б обговорити, пошукати розв’язування, то це означає, що урок, можливо, був корисним, але залишив дітей байдужими до того, що на ньому відбувається.
  2. Незаслужена похвала, перебільшені компліменти, випадкові оцінки принижують відчуття успіху. Треба побачити реальні зміни, реальні досягнення учнів,. якими б малими вони не були, та вчасно підтримати учня.
  3. Успіх починається з прийняття дітьми права вчителя вчити. Авторитет, особистість вчителя, його різноманітні уподобання та зацікавлення - основа успіхів учнів.
  4. Психологічний клімат, обстановка життєрадісності, організація діяльності учнів на уроці, вдале поєднання творчих та репродуктивних методів.
  5. Передчуття незвичайності, спроможність вчителя дивувати, вносити елементи романтичності відіграють важливу роль на уроці.
  6. Учитель повинен любити дітей та вміти це робити. Не можна виказувати захоплення від спілкування з одними дітьми та заставляти страждати інших.
  7. Учитель повинен знати цілий клас і кожного учня окремо. Він повинен дуже багато знати про дітей, щоб навчитися у потрібну хвилину допомогти їм.
  8. Початок уроку - момент, від якого у значній мірі залежить успіх всього уроку.
  9. 80% навчального успіху дітей залежить від вміння вчителя давати домашні завдання. Проблема в тому, що діти та дорослі розмовляють різними мовами, вкладають різний зміст у слова і тому домашні завдання без детальних пояснень того, щоб хотів отримати вчитель, яке завдання він ставить, часто призводять учнів до непорозуміння і вони зовсім відмовляються від виконання домашніх завдань. Домашні завдання повинні бути «смачними», цікавими, творчими, часто практично орієнтованими, оригінальними, доступними, посильними, різнорівневими.
  10. Поряд із балами розгорнута словесна оцінка відіграє виключну роль у стимулюванні навчальної діяльності  дитини.
  11. Ступінь зацікавленості учнів предметом виявляється в їх бажанні й готовності займатися ним після уроків.
  12. Учитель повинен навчитися включати учнів в колективну пізнавальну діяльність.
  13. Одним із відомих способів надати допомогу молодому вчителю є спільна з одним із адміністраторів школи підготовки серії уроків.
  14. Успішні учні бувають в успішного вчителя!
________________________________________________
Анкета вимірювання потреби у досягненнях членів педагогічного колективу

Немає коментарів:

Дописати коментар